מחוללים השפעה קולקטיבית: מיהו המוביל המנצח על ארגון שידרה?

Venezuelan-conductor-Gust-001דניאל קרני, מנהל פיתוח ידע וכתיבה, מרכז ידע ולמידה אשלים

שקט… החזרה של התזמורת הפילהרמונית הסתיימה והנגנים אורזים את כלי הנגינה ומכניסים אותם לתיקים. רחשי רקע של צחקוקים ודיבורים ממלאים את חלל האולם. המנצח, שעדיין עומד על הפודיום, לוגם לגימה גדולה מכוס המים ומנצל הזדמנות נדירה לסכם את חווייתו מהחזרה. דקות ספורות אחרי שהורה לנגנים לקום מהכיסאות שלהם, הוא פונה אליהם: "רבותיי, מחר אנחנו מתרגלים את הפרטיטורה הבאה. בינתיים התקדמנו יפה, אך אל תשכחו – חשוב מאוד שנשאר מפוקסים, מתואמים ומוכנים לאתגר, כי הולך להיות לא פשוט מול הקהל הביקורתי של מילנו…"

ההשוואה בין אתגר הובלת ארגון השידרה במסגרת השפעה קולקטיבית לבין עולם הניצוח אינה רק משחק מלים. בשני המקרים, מתבקש האדם להעמיד עצמו במרכז הבמה כשעיני שותפיו וקהל הצופים נשואות אליו בציפייה. בן רגע, הוא נדרש לשמש מודל לחיקוי המכוון לפעולה, מעניק משמעות ליצירה, ובעיקר, חש את המציאות ומקשיב לכל נגינה, אפילו אם היא מרוחקת וצדדית ביותר.

ואולם, אתגר הובלת ארגון השידרה הינו קשה וגדול יותר ממשימת הניצוח על התזמורת. מדוע? משום שבעולם של השפעה הקולקטיבית היצירה נמצאת בתהליך ההלחנה התמידי ואין רואים את אקורד הסיום שלה. במקרה הטוב ביותר, ישנה הסכמה מראש על הרכב התזמורת, על התוים ועל סוג הקומפוזיציה שהולכים לנגן ביחד.

אז איך עושים את זה נכון? מתכון בטוח להצלחה אין, וכל מה שקיים אלה שבעה קווים לדמותו של המוביל:

  • בעל חזון
  • ממוקד תוצאות
  • משתף ובונה יחסים
  • מסוגל להתאים עצמו למציאות משתנה
  • כריזמטי ובעל יכולת רתימה
  • יכולת פוליטית
  • ענו

ובחזרה למנצח שלנו. בזמן שקראתם את השורות העליונות, הוא כבר הספיק לחלום על היצירה הבאה. בעודו מזמזם לעצמו את חלקיה העיקריים בנסיעה במכוניתו, הוא חשב למה נכון להתמקד בה, איך היא מתיישבת עם הצורך והביקוש של הקהל ודמיין כיצד היא מסוגלת להוציא את המקסימום מהתזמורת הפילהרמונית שלו. אך יותר מכל דבר אחר, הוא חלם לבצע אותה בצורה מיוחדת, מהפכנית ומסוגלת לשנות את פני המציאות.

מה דעתכם,  מיהו המוביל המנצח?

מודעות פרסומת
פורסם באשלים. 8 Comments »

8 תגובות to “מחוללים השפעה קולקטיבית: מיהו המוביל המנצח על ארגון שידרה?”

  1. נויא ברעם Says:

    המוביל המנצח יהיה זה שיש לצידו , עימו וסביבו שותפים לדרך ולעשייה היודעים לתמוך ופעמים לסייע בהובלה

  2. judith Says:

    תודה דני שבחרת במנצח זה.
    רציתי להתייחס ולספר את ספורו של המנצח שמופיע בתמונה, לאלה מכם שלא מכירים . שמו גוסטבו דודמל.
    חוסה אנטוניו אבראו, ד"ר למשפטים , לכלכלה ופוליטיקאי בונצואלה, ניסה למצוא פתרון לשוטטות ולעוני , לפשע, לאלימות, לסמים ולהוציא את הילדים ובני הנוער מחיי הפשע והרחוב בפבלות – שכונות העוני, של קראקס. הוא יזם בתמיכת ממשלת ונצואלה הקמת תזמורות בשכונות העוני והכשיר לצורך כך את ילדי השכונות. 300,000 ילדים מנגנים! דודמל היה אחד הילדים שגדל באחת משכונת עוני אלה, הצטרף לתכנית המוסיקה "אל סיסטמא" שאנחנו מחקים כיום בתכנית סולמות שלנו. גוסטבו דודמל נחשב כיום אחד המנצחים הגדולים והדגולים בעולם וממשיך להוביל את תכנית אל סיסטמא – שהפכה למודל בין לאומי ופועלת בעשרות רבות של ארצות.

    • שלומית Says:

      יהודית, איזה סיפור מרגש ואיזו דוגמא נהדרת לפתרון בעיה מערכתית רב מימדית בדרך לא שגרתית.
      מעניין יהיה לנתח את התכנית הזו ולראות האם היו לה מאפיינים של השפעה קולקטיבית. כבר אנחנו יודעים על שני שותפים – הממשלה ויזם חברתי, האם היו עוד ארגונים שותפים?מהם הצורך והבעיה שהם הגדירו? איך מדדו הצלחה? איזה פעולות מתואמות נעשו? האם היה ארגון שידרה שתכלל את הפעולות? אשמח ללמוד עוד
      שלומית

  3. רמי סולימני Says:

    שאלת המנצח היא קריטית בארגון שידרה . לדעתי לכל מאתנו יש את תפקיד המנצח בחלקת האלהים שלו- בתוכנית הספציפית, בניהול התחום, היחידה או הארגון …..
    מעניין והארת הזויות השונות מעמידות אתגר מענין בפניניו

  4. שושי שקד Says:

    המנצח הוא המוביל!! – אולם אסור לו לשכוח ולו לרגע שללא מנגנים – אין תזמורת ואין מוסיקה. יצירה מוזיקלית נוצרת מהיכולות של הנגנים – כל אחד בייחודיות שלו (הכלי בו הוא מנגן) ובתרומתו לתזמורת.

  5. anat schubert Says:

    למקרא התגובות אני מטיילת בין כל המחשבות שמתרוצצות לי בראש בהקשר למה שהחברים כותבים….. עד מהרה אני מגלה שהמכנה המשותף לכל מה שנאמר הוא אנשים – כולנו מדברים על אנשים: הנגנים, כל אחד מאיתנו, התפקיד שלנו, הצלחה שלנו, חלקת אלוהים שלנו….. ואני רוצה להוסיף התשוקה שלנו לעשייה….. האמונה בדרך, ההכרה באנשים שלצידנו ואיתנו…. הידיעה שלבד זה כמעט בלתי אפשרי, אבל ביחד זה הרבה יותר מאפשרי…. ולאורך הדרך הצורך לזכור שהובלה ותמיכה מתחלפים להם השכם וערב – פעם אני מובילה ופעם זו שלצידי ולהיפך. אלוהים עדי כמה כוחות נדרשים כדי להוביל נכון ולתמוך חזק….. ואיך נזכור זאת כל פעם מחדש? כי בכל הובלה ו/או תמיכה יש פעם חדשה, התרגשות מחדש, תכנון, רתימה ומשימות…..
    וכל פעם צריך לאגור כוחות, לזכור את התפקיד ולהוביל בחוכמה….. ולתמוך בחוכמה….
    וכל פעם נדמה כי רק אתמול התחלתי ללכת….

  6. רמי סולימני Says:

    תפקיד ה"מנצח", ה"מוביל",או ה"מנהיג", אינו ניתן להחלפה, לפחות לא במזמן המשימה שהוא לוקח על עצמו ולכן מוביל הוא מוביל והמושגים של מוביל ותומך נכונים אך, אינם מתחלפים ברוטציה לפחות לא עד ביצוע המשימה, אלא אם כן הוחלט אחרת, כי אז נשאלת השאלה האם בתיאוריה הזו שמכוונת לתפקיד ה"צמפיון" יש פרשנות נוספת ומתפשרת יותר כפי שמתארים החברים המגיבים.

    • anat schubert Says:

      אכן, רמי, התפקידים אינם מתחלפים, אבל אנחנו מחליפים תפקידים – לעיתים אנחנו מובילים ופעמים אחרות אנחנו תומכים. חשיבות רבה לשני התפקידים וחשוב שנזכור זאת לאורך זמן…..


להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: